søndag den 11. april 2010

Sommerhus i april


Så er jeg i sommerhus igen. Jeg var her sidst da året begyndte og dermed mine fire måneder med løn. Nu er vi så midt i april.

I fredags var jeg til guldbryllup. Det var en dejlig fest. To mennesker med en stor glæde over deres fælles liv, børn og børnebørn, at livet var lykkedes. Taler, sange, måske det mest rørende min tantes tale til min onkel, hun havde baseret den på H.C. Andersens eventyr og børnebørnene sad alle sammen fuldstændig opslugte med åben mund mens hun talte.

Tænker på farmor. Hvor ville det have glædet hende hvis hun kunne have været med – og måske var hun der, hvem ved. Gode samtaler med fætre og kusiner om dit og dat, teenagebørnene, nye kærester, nye og gamle familier, jobsituation, slægten, hvordan den er blevet tolket i de forskellige familier. Hvem er vi.... den grandiose udgave, forfaderen som gik over isen til Bornholm, ham der startede det hele, mod, kampgejst, trang til at overvinde forhindringer, at skabe sig selv på ny.... og den sørgelige udgave, skizofreni, depression og selvmord.... hmm. Hvem er vi – hvem er jeg.

Min lille blog har levet et stille liv på det seneste, men det er som om behovet for at være på her ikke rigtig har været til stede. Der er så meget der ikke er plads til her, og selve processen med romanen fylder meget i al sin kaotiske langsommelighed som det føles uinteressant at dokumentere dag for dag. Men ok, del 1, 2 og 3 er på plads, del 4 skrevet igennem i dag, men jeg fornemmer allerede at en del skal skrottes, det er vist det jeg gør mest. Skrotter og streger ud. Så er der del 5 tilbage, den har jeg skrevet en del, men del 4 er ikke færdig endnu. Det bliver en lille roman, det gør ikke noget hvis stoffet er forløst, det vil vise sig.

Jeg kørte herop i går efter ikke mange timers nattesøvn, købte ind i Vig, spiste frokost og lagde mig under et tæppe i en liggestol og sov til middag i solen. Gik ned til vandet om eftermiddagen, nød roen.

I dag kan jeg mærke hvor godt det gør mig at være her. At mærke lyset. At mærke at foråret er her. Der er vintergækker og krokus i haven, jeg har ordnet terrasser, vasket havemøbler, gjort klar til de kommende måneder.

Nu skal jeg nå så langt jeg kan i løbet af den kommende uge.