lørdag den 16. januar 2010

Afstand



Topper forkølelsen i dag? Søvnløs nat og lang dag. Tidsspilde og elendighed. Sig det er løgn -  har lige sat mig, og så begynder de at hamre nedenunder.... Jeg står da i et modsætningsforhold til kosmos i øjeblikket.

Tændte for computeren i eftermiddags og skrev 1/2 side. Jeg overvejede at lade være, følte mig absolut ikke kreativ, men jeg turde ikke andet, for jeg tænkte, at hvis ikke jeg skrev i dag, så ville der være en anden undskyldning for ikke at skrive i morgen, og pludselig ville jeg være langt væk fra stoffet igen. Synes ikke rigtig jeg nåede nogen vegne, men havde dog fat.

I går dukkede H. op: 18 år, dunkindet og med pibende stemme. Skrev den scene færdig i dag. Jeg så ham tilfældigt for tre år siden. Tænker på mit persongalleri, hvor unge og håbefulde vi var, hvordan det senere gik. Så føler jeg mig som en ond gud, eller som om der er en ond gud, og hvis side er jeg på? Hvad kan jeg gøre? Hvor stort et ansvar jeg har også over for andre end mig selv.

For tredive år siden var der nogen der gik ind ad en dør et sted og mødtes. Og måske var der kaffe og hjemmebagt kage, eller der var middag, og vi havde vin med. Og det var efterår, det var forår, det var sommer, og vi stillede cyklerne, eller det var vinter, og vi var med toget eller med bussen.

Slæbte mig ud at handle. Laks, rødbede, gulerod. Rugbrød fra Lagkagehuset.

Er bare heroppe og taler ikke med nogen... håber jeg har det bedre i morgen.